Porco preto   1 comment

Weer een werkweek voorbij. Wat gaat de tijd toch snel. Maar goed ook, want ik snak naar positieve temperaturen, lente, zon, BBQ’s, terug met de fiets naar het werk.

Gisteren klikte ik snel nog even op de website “Camping Alentejo”, waar ik verleden zomer een fantastische vakantie doorgebracht heb. Een golf van heimwee overviel mij toen ik zag dat  het in Evora  tussen 13 en 15° warm is overdag. Niet alleen het klimaat wekte dat gevoel op. Ik heb mijn hart een beetje verloren aan Portugal: de hulpvaardigheid en spontaniteit van de mensen, hun levensstijl, het eten, het klimaat,…

Hoewel dat laatste verleden jaar niet was wat we ervan verwacht hadden. We hadden speciaal onze reis in september gepland , om de grootste hitte te ontwijken. We wilden namelijk een rondrit van 4-5 dagen met de fiets inplannen. Maar met temperaturen tussen 30 en 35°C, was dit een beetje te hoog gegrepen. De temperaturen in september, hebben we ons laten zeggen, waren dat jaar dan ook uitzonderlijk hoog.

Het landschap is er hellend , de baan links en rechts omgeven door grote landvlaktes, begroeid met voornamelijk kurkeiken. Hier en daar zie je een kudde schapen op zoek naar wat groen en soms kan je een glimp opvangen van de herder. De regio staat ook bekend voor de “porcos pretos”  oftewel “zwarte varkens”. Een lekkernij trouwens. Tijdens één van onze korte fietstochtjes zijn we bij zo’n varkenskwekerij beland. We waren er niet helemaal gerust in, want het gebrul van de waakhonden klonk eerder onheilspellend. Waarschijnlijk kwam daar nooit een levende ziel langs, want de varkesn waren als de dood voor ons. Ze renden naar het verste hoekje van hun domein. En ik wou nog zo graag foto’s maken van de varkentjes, maar zoals je zelf kan zien zijn ze allemaal gaan lopen.

Evoramonte - varkenskwekerij

Posted 10 februari 2012 by planet of tine in Reizen

Tagged with , , , ,

One response to “Porco preto

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat ziet er fantastisch uit. Ik ben ook gek op de natuur en een warmer klimaat dan hier.
    Ik heb hetzelfde, maar dan met Italie.
    Fijn weekend, groetjes Olga

Geef een reactie

