Wat hebben we vandaag geleerd ?   4 comments

Piet Huysentruyt, onze bekende Vlaamse televisiekok eindigt op die manier steeds zijn kookprogramma. Een bondige resumé van zijn les. Vandaag bekruipt me een onweerstaanbare drang om hetzelfde te doen, maar dan m.b.t. de les Portugees gegeven door C.

Wat hebben we vandaag geleerd ?

  • Dat het een onmogelijke opgave is om op tijd te komen in de les, tenzij ik een halve dag verlof neem en 2 uur op voorhand vertrek.
  • Dat het taallabo tot  mijn grote verwondering vooral dient om woordenschat lijstjes te analyseren of grammatica te herzien .i.p.v. naar portugese conversaties te luisteren.
  • Dat ik van het politieke interview in het Portugees op euro-news geen snars begrepen heb. Waarschijnlijk omdat mijn brein vanaf zo’n 16:00h de neiging heeft zich op non-actief te zetten. Maar nog waarschijnlijker omdat politiek mij geen r**t interesseert.
  • Dat de woordenschat uit onze cursus toch niet belangrijk genoeg blijkt om te kennen voor het examen.
  • Dat een 1/2  A4tje met 20 woordjes, die je zo ook  al kent, WEL belangrijk zijn.
  • Dat we eigenlijk onze cursus kunnen opbranden, want al 4 lessen niet gebruikt.
  • Dat het herhalen (op mijn persoonlijke aanvraag, want moeilijk) van de indirecte rede voor bepaalde tijden, die een paar lessen geleden aan bod kwamen, niet nodig blijkt, omdat we dat toch niet moeten kennen. Volgend jaar wordt daar namelijk dieper op ingegaan.
  • Dat chaos en onduideljikheid dus alom vertegenwoordigd zijn.
  • Dat ik mij afvraag of we wel iets moeten kennen, en zo ja wat.
  • Dat we volgens de lerares een fantastisch koor vormen.  ik een hoge stem bezit en dus naast de gitarist mocht zitten.
  • Dat zingen in het Portugees wel leuk is, maar Paulinho Moska echt niet makkelijk  is.
  • Dat aftellen naar het einde van het schooljaar de motivatie versterkt.
  • Alsook het vooruitzicht naar de lessen volgend jaar met A., een fantastische lerares, waarvan ik reeds 4 jaar les gehad heb en waar ik kei veel van geleerd heb.
Posted 29 maart 2012 by planet of tine in Dagboek

4 responses to “Wat hebben we vandaag geleerd ?

Subscribe to comments with RSS.

  1. Waarom leer je eigenlijk Portugees? For fun of ben je van plan te gaan emigreren? Lijkt me best een moeilijk taal maar het klinkt prachtig. Veel mooier dan bv spaans.

    • Ik ben ermee begonnen omdat ik capoeira deed, een Braziliaanse gevechtssport, en we ook in het portugees moesten zingen. Ondertussen zijn we verliefd geworden op Portugal. Emigreren is momenteel nog een droom.

  2. Piet zou zeggen: tijd om een andere leerkracht aan te stellen.

    • Idd, maar blijven zal ze niet doen, want ze is maar een tijdelijke, maar wij moeten het er wel zolang mee doen. Portugese leerkrachten blijken bovendien een zeldzaam ras en moeilijk te vinden.

Geef een reactie

