Waarom Portugees ?   1 comment

Wanneer ik zeg dat ik Portugees studeer, is dit de eerste vraag die mij dikwijls gesteld wordt. Meestal zelfs met een vleugje ongeloof. Portugee-ees ?! Waarom geen Duits of Spaans of Chinees ? Tja, Duits spreek ik al, Chinees lijkt mij een onmogelijke opdracht – Portugees is al een 10 jaren plan – en met Spaans ben ik na 1 jaar gestopt wegens gebrek aan motivatie (geen praktijk). Met Portugees ben ik begonnen, toen ik met capoeira begonnen ben. De vraag die ik dan krijg is : waaaat beginnen doen ? Capo …., wat is dat ? Wel, dat is een Braziliaanse gevechtssport, waarin ook dans, muziek en cultuur een zeer belangrijke rol spelen. Taal dus automatisch ook. Ik kwam regelmatig in contact met Brazilianen en de liederen werden gezongen in het Portugees. Ik vond het dus heel handig moest ik toch een mondjevol Portugees kunnen. Ik ben toen begonnen met zo’n zelfstudie boek, maar al snel mis je toch de uitspraak en de praktijk en heb ik me dus ingeschreven voor een avondcursus. Dit is ondertussen al 7 jaar geleden. Capoeira doe ik niet meer sinds ik 2 jaar geleden geopereerd werd aan de rug. Maar we gaan wel bijna elk jaar naar Portugal op reis. Als ik een taal leer, wil ik mijn kennis ook in de praktijk kunnen omzetten. Ik ben ook al een keer naar Brazilië gereisd, maar om budgettaire redenen kan dit niet elk jaar. Hoe dan ook, ondertussen hebben zowel mijn man als ik ons hart verloren aan Portugal en dus ga ik door met de lessen. Één van mijn dromen is daar ooit te gaan leven, maar momenteel blijft het bij dromen.

Capoeira

Portugal – Alentejo – Marvão

 

Posted 22 mei 2012 by planet of tine in Dagboek, Reizen

Tagged with , , ,

One response to “Waarom Portugees ?

Subscribe to comments with RSS.

  1. Portugal ligt duidelijk nauw aan je hart, en dan is het volkomen logisch dat je Portugees verkiest boven Spaans of iets dergelijks.
    Capoeira lijkt me wel boeiend om volgen!

Geef een reactie

