E-books   8 comments

Naar aanleiding van één van mijn vorige blogs, heb ik al een paar vragen gekregen over  mijn ervaring met e-books en e-reader. Ik heb geen “e-reader” in de echte zin van het woord, maar gebruik de applicatie op mijn Samsung Galaxy SII. Het nadeel t.o.v. de e-readers zoals Kindle, Sony, Icarus, Pocketbook, is dat het schermpje kleiner is en waarschijnlijk wat minder mogelijkheden biedt. Maar de tekst is wel altijd gecentreerd en je kan de tekstgrootte alsook de helderheid van het scherm aanpassen. Je kan bookmarks en markeringen in de tekst aanbrengen. Aanvankelijk wou ik de applicatie gewoon even testen op mijn GSM. Ik heb wel eventjes moeten zoeken om een website te vinden die nederlandstalige boeken aanbiedt, tot ik www.bol.com ontdekte. Persoonlijk vind ik dat de website met het grootste aanbod. Je kan er zelfs een aantal boeken gratis downloaden. Zo heb ik “Gij zult bloggen” van Ernst-Jan Pfauth gedownload en later ook “En dan nog iets” van Paulien Cornelisse voor een symbolische euro. Daarvoor heb ik wel eerst een applicatie moeten downloaden. Na veel gegoogle en recensies gelezen te hebben, heb ik voor “Aldiko” (Android applicatie) gekozen. Hoewel ik graag met apps bezig ben, ben ik er wel zo’n geen kei in en heb ik toch wel eventjes gesukkeld om de bestanden daarna op de juiste plaats te krijgen. Maar na het tweede boek ging het als vanzelf. Ik heb er nu 3 zelf gedownloade boeken op staan. Ik zit nog in een overgangsfase, maar wie weet schaf ik me binnen dit en een jaar wel een echte e-reader aan. Nog even afwachten.

De voordelen op een rijtje:

  • het neemt weinig plaats (of het nu een gsm is of een e-reader) en het is licht
  • je hebt het altijd bij
  • je hebt geen licht nodig
  • e-boeken zijn goedkoper dan papieren boeken
  • ecologisch
  • je kan boeken kiezen vanuit je luie zetel (of moet ik dat onder de minpunten categoriseren ?)

Een paar nadelen:

  • Werkt op batterijen (niet geschikt als je op Safari gaat)
  • E-boeken kan je niet uitlenen bij de bibliotheek
  • Een nog beperkt aanbod

Graag hoor ik van jullie hoe jullie hier tegenover staan, wat jullie ervaringen zijn met e-readers en e-books en welke sites jullie bezoeken.

Posted 28 mei 2012 by planet of tine in Boeken

Tagged with , ,

8 responses to “E-books

Subscribe to comments with RSS.

  1. Persoonlijk heb ik geen ervaring met e-books omdat ik het nog steeds prettiger vind gewoon van papier te lezen. Dus aan mij mening heb je eigenlijk niets 😉

  2. @Nanda , ik weet niet wat je met prettiger bedoelt. Niet iedereen vindt een verlicht scherm prettig lezen, het vermoeit na een poos.
    @Nanda en Christine
    De nieuwste ereader van Sony (T1) is verderlicht en heel leesvriendelijk maar je leest dus enkel in wit zwart en alle grijstinten. Het leest verder dus echt als een boek wat het visuele aspect betreft. Als het donker is zie je er geen steek op. Maar daar is wat op bedacht. Je kan de ereader klikken in een plastic boekenkaft met ingebouwd richtbaar lampje. Zo voorkom je ook krassen op het scherm en is de ereader er ietsje schokbestendiger op geworden. Je ereader wordt dan iets zwaarder maar blijft nog een superlichtgewicht vergeleken met een gemiddeld pocketboek. Er komen geen ezelsoren (bij mij) of ezelsoortjes (bij de meeste anderen) aan. Als je niet meteen wil gaan brillen hoewel dat nodig is dan vergroot je gewoon het lettertype. Da’s een pluspunt want dat gaat niet met een papieren boek. Maar ik weet niet of dit een voorbeeldig voorbeeld is . Het getuigt eigenlijk van een slordige gemakzucht van ondergetekende die haar lichte bril dringend wat zou moeten verzwaren maar die dat uitstelt omwille van het principe – misschien bakerpraatje – dat je dan alsmaar sneller sterkeren glazen hoeft. Die ereader kan ook dienst doen als een schrift of blocnote.
    Ik zou me graag een Kindler aanschaffen, dan heb je een ruim goedkoop recent “eboekenaanbod”. Maar dat electronish kleinood moet dan van buiten de grenzen per post toekomen en daar zie ik een beetje tegen op.

    Groetjes.

    • Zwart-wit is OK, behalve misschien wanneer je strips wil lezen. Klaarblijkelijk heeft een GSM en een e-reader dan niet dezelfde scherm eigenschappen,vermits de Sony uitgerust is met een lampje.Kindle is heel bekend. Ik stond vroeger ook wat sceptisch t.o.v internet aankopen, zeker voor elektronika, maar voor de mensen rond mij die het al gedaan hebben werkt het perfekt (en meestal ook goedkoper)

  3. Ik had een tijdje het idee om een iPad te kopen. Behalve dat ik nogal fan ben van Apple, leek dat ding wel handig om boeken te lezen. Echte e-books zullen wel hun voordelen hebben maar ik zou toch eerder voor een tablet kiezen. Ik heb er nog altijd geen gekocht ook al heb ik wel verschillende boeken op mijn computer staan. Sinds mijn rugzak gestolen is op de trein ben ik nogal voorzichtig met wat ik mee neem op de trein. Ik vrees dat zo’n tablet op de trein te veel zal opvallen en dat die wel eens zou kunnen verdwijnen onderweg. Ik heb wel gemerkt dat het aanbod aan boeken behalve bij Bol.com ook bij Apple zelf toch redelijk gestegen is en er zijn toch ook wel wat gratis boeken te vinden. Aangezien ik ook nog slechts zelden een boek mee neem op de trein, zou ik toch nog eens overwegen om zo’n tablet aan te schaffen.

    • Aan dat alternatief had ik nog niet gedacht. Maar een tablet is wel onmiddellijk veel duurder, zeker als je al een portable hebt.Feit is dat de keuze sterk afhankelijk is van je behoeften en interesses.

  4. Ik heb na lang wikken en wegen deze week een Sony e-reader gekocht.

    Nu koop ik meestal mijn boeken bij Amazon en lag een Kindle in die zin meer voor de hand, maar ik vind het prettiger om ePub formaat te kunnen lezen. Dat zou het standaardformaat zijn/worden.

    Kindle formaat kan je vrij eenvoudig omzetten in ePub (google “Calibre” en je vindt het zo).

    Daarna moest ik ook nog de suffe Digital Rights Management beveiliging van mijn Amazon e-books halen. Ze durven wel bij Amazon, je koopt een boek en dan gaan ze het blokkeren zodat je het alleen kan lezen op hun apparaat. Het is niet alsof je een illegale kopie gedownload hebt, je hebt dat boek eerlijk betaald.
    Wel, om die DRM er af te halen bestaat deze oplossing: http://apprenticealf.wordpress.com/2010/02/11/hello-world/

    Je bent wel even bezig met al die dingen te installeren en uit te zoeken, maar uiteindelijk kan je zo alle e-boeken lezen die je wil.

    • Bedankt voor je tip. Naar hetgeen ik zo overal wat lees is de Sony inderdaad een heel goede keuze. Ik heb ondertussen al wat geëxperimenteerd met bol.com en deze combinatie blijkt goed te werken.

Geef een reactie

