Beeld en werkelijkheid   6 comments

Laatst las ik het volgende:

A lady visited Matisse in his studio.

Inspecting one of his latest works she unwisely said:

“But, surely the arm of this woman is much too long.”

“Madam,” The artist politely replied,

“you are mistaken. This is not a woman, this a picture.”

Eigenlijk grappig hoe we beeld en werkelijkheid soms zien als gelijk, terwijl beeld eigenlijk maar alleen toont hóe we de werkelijkheid zien.

Hoeveel keer heb jij al gezegd: “De kader hangt scheef”, en als antwoord gekregen: “Maar neen schat, hij hangt recht”. ? Of  je zegt “Geef mij die blauwe maar” en je krijgt als antwoord : “Dat is niet blauw, maar groen” ? Is dat glas nu halfvol of halfleeg?  Waar ligt de grens tussen blond, donkerblond, lichtbruin ?

En hieronder ? Wat zie je ?

Wat zie je ?

Posted 25 juni 2012 by planet of tine in Dagboek, Entertainment

Tagged with , ,

6 responses to “Beeld en werkelijkheid

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ehm… wat zegt ’t over mij, wat ik hier zie? Ik zie een (mannen)gezicht met bril…

  2. Een gezicht, heb mijn best gedaan om het vanuit een neutrale invalshoek te bekijken maar ik kan er geen kromme beker of assymetrische vaas in zien. Neen ik meen dat de tekenaar duidelijk de bedoeling had om de omtrek van een gezicht af te beelden en niet zomaar een deels gekrulde spiraal met een toevallige vlek ernaast.
    Maar ik kan mij natuurlijk grondig vergissen. Niet of maar half figuratieve kunst interpreteren is een gave die ik mis.
    Ik wil wel deze anekdote kwijt. Een vroeger leraar van mij ging met enigszins wat tegenzin naar een tentoonstelling van modern beeldhouwwerk. Het leek hem wel of er gewoon wat troep verzameld was. Op het einde lag er een hoopje gereedschap. Zij vrouw zei: ” Ik ben wel eens benieuwd welke naam ze hieraan hebben gegeven” en zij in de brochure op zoek, maar het kunstwerk had geen nummerplaatje. Toen merkte de leraar op dat er een eindje verder een aantal “tentoonstellings-werklui” het laatste boeltje – en de kritische bewonderaars errond – al gierend gade sloegen…

  3. ik zie er eerlijk gezegd niks anders in dan een gezicht, dat verwondering uitstraalt…
    Zal misschien ook straks verwondering uitstralen als ik verneem wat je er nog meer kan in zien… 😉

Geef een reactie

