Voorbereiding 100 km fietsen   7 comments

Elke eerste zondag van september gaat in België “de Gordel” door. Dit is een sportief eendagsevenement van Vlaanderen waar fietstochten en groepswandelingen aangeboden worden. Men wil hiermee tevens het Vlaams karakter van de rand rond Brussel beklemtonen.

De Gordel 2012

Het is al een aantal jaren geleden dat we nog meegedaan hebben, omdat we dikwijls dat weekend op verlof vertrokken. Dit jaar vertrekken we echter een week later, waardoor we er dit jaar wel bij kunnen zijn. De laatste keer hebben we de 50km lus gefietst en het is al een paar jaar onze droom om de 100 km te fietsen.

Echter dit zal wel enige voorbereiding vragen, want afgezien van het feit dat ik elke dag met de fiets ga werken, moet er toch nog wat aan de conditie gewerkt worden. Vooral de snelheid moet omhoog en de billen moeten gehard worden om zadelpijn te voorkomen. Met mijn trekkingfiets reken ik op een gemiddelde van 16km/h. Ik haal nu 18km/h op een traject van 25 km mét tegenwind, maar dat houd ik geen 100 km vol. Het plan is dus om 2x per week na het werk een aantal kilometers te gaan fietsen (opbouwend naar 2 uur toe) en in het weekend een langere tocht te maken.

Een vriendin van me heeft mij een boek geleend “Start to bike” met Evy Gruyaert.  Het boek is geschreven voor mensen die willen starten met fietsen en omvat twee trainingschemas: één met als doelstelling probleemloos 50km te kunnen fietsen en één met 100 km als objectief. Het boek is heel aangenaam lezen vanwege de variatie in de themas en de vele nuttige tips, i.v.m. voeding, materiaal, kledij, spieroefeningen… Er staan ook lekkere recepten in met leuke foto’s en Evy deelt op een heel spontane  manier haar persoonlijke ervaringen. Als je een beginner bent is dit boek echt een aanrader. Zelfs ik die al een tijdje regelmatig fiets heb nog iets bijgeleerd. Ik kan nu mijn eigen energiedrankje maken en weet nu dat een fietshelm in Spanje verplicht is. Wist je ook dat als je niet genoeg drinkt je prestaties merkelijk achteruitgaan en dat je dus eigenlijk om de 15 minuten naar je drinkbus moet grijpen?

Het moeilijke aan trainen met de fiets vind ik het feit dat je geen echte referentie hebt. Hoe snel je fietst en hoe moe je wordt hangen, behalve je conditie en motivatie van de dag, ook af van de weersomstandigheden: wind, temperatuur, vochtigheid.

Op een hometrainer is dit niet het geval en hangt je prestatie enkel en alleen van jezelf af. Als “Pietje Precies” zou ik mij idealerwijze een hartslagmeter moeten aanschaffen, maar ik voel er momenteel niet veel voor om deze investering te doen. Ik heb al jaren gefitnessed en andere sporten beoefend zodat ik denk dat ik wel op mijn gevoel kan werken. Bovendien is het niet de bedoeling een topprestatie te leveren – hoewel het voor mij op dit moment wel een topprestatie lijkt die 100 km – maar wel om gewoon die 100 km uit te kunnen rijden binnen de tijd – tot 18:00h kan je aankomen – en zonder af te zien.

7 responses to “Voorbereiding 100 km fietsen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Da’s pas sportief. Dapper hoor! Chapeau!

  2. wij hebben ooit éénmaal deelgenomen aan de Gordel, maar dan om te wandelen. Ik vond het een heel aangename ervaring. Vreemd genoeg zijn we er nooit meer naartoe geweest, vaak ook omdat het weer helemaal tegenviel. Naar het schijnt zijn die fietstochten druk bezet, en is het dubbel opletten geblazen met al die fietsers. Voor 100 km met de racefiets zou ik geen problemen hebben, maar met een gewone fiets is dat toch wel een ander paar mouwen. Regelmatig een sportdrank drinken doe ik trouwens heel bewust als ik met de racefiets rij. Met vrouwlief, op de gewone fiets, hou ik het vaak bij een lekker streekbiertje… 😉

    Succes met het trainen, Tine!

    • Bedankt ! Het is inderdaad steeds een drukke bedoening. Ik hoop dat het 100 km parcours iets minder druk zal zijn zodat we op ons eigen ritme kunnen fietsen. Gezien het aantal km en de tijd die we ervoor nodig zullen hebben … En ik hoop vooral op een droge, niet te warme dag.

  3. Sportief streven, Tine! Succes met trainen. Hopelijk zit het weer in september een beetje mee en kun je lekker genieten van de tocht. Het duurt nog even maar alvast veel plezier 🙂

  4. Ik ben sprakeloos en dat is me nog maar heel zelden overkomen. Voor mij was en is 40 klometer fietsen al best veel, Het was wel op een heel gewone fiets moet ik er aan toevoegen.

    • Vandaar dat er nog veel werk aan de winkel is. Mijn fiets is ook gen racefiets, heeft redelijk brede banden en weegt 17,2 kg. Ik zie het als een uitdaging. Het meeste vrees ik wel voor het contact tussen zadel en achterdeel in het midden van mijn lijf gezien het aantal uren dat ik erop zal doorbrengen.

Geef een reactie

