In en op het water   4 comments

Laat je niet misleiden ! Dit artikel gaat niet over het water dat uit de hemel gevallen komt, maar wel over de mooie waterplas van de gemeente, die spijtig genoeg ook wel al eens voor wateroverlast durf te zorgen. Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Er is al genoeg geklaag  en gezaag over ons momenteel te vochtige klimaat. Laat ons dan als het toch een paar uur droog is hier ten volle van genieten.

Zo las ik gisteren in het regionale nieuws dat het mogelijk is om schildpadden te spotten in de vijver van ons gemeentelijk park. Het gaat om geelwangschildpadden, schildpadden die vroeger konden gewonnen worden op kermisattracties en die, nu ze groter worden, massaal gedumpt worden. Nadat we er 30km opzitten hadden met de fiets en in de buurt waren besloot ik om even een kijkje te gaan nemen. 9 hebben we er gespot, zonnebadend op de buizen, helemaal zoals je ze kan zien in het artikel dat ik hier link. Verder waren er ook nog eenden, ganzen, witte en zwarte zwanen met heel wat kroost om zich. Waarbij hieronder een paar foto’s.

Ik kan wel uren blijven kijken naar al dat gewemel. Ik vind dat zó mooi en zó rustgevend. Ik vond het wel verwonderlijk dat de 3 eendjes van de eerste foto daar zo stilletjes alleen zaten. Ik heb daar zo’n 10 minuten staan op kijken en weet nog altijd niet bij welke mama eend ze nu eigenlijk horen. Op een eilandje in de vijver huizen ganzen en daar vertoeven ook regelmatig de zwanen.

Ik wist niet – mijn biologielessen liggen ook al zo ver achter me – dat eenden en ganzen nog zo laat broeden, maar na wat opzoekwerk ben ik te weten gekomen dat de broedtijd tussen februari en begin juli ligt en dat deze periode inclusief het leggen van de eieren – 1 per dag – ongeveer 34 dagen duurt.

4 responses to “In en op het water

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik heb die Zaventemse vijver vooral op trouwfoto’s vereeuwigd gezien
    Mijn zus trouwde op een – hoe kan het anders – regenachtige dag.
    Toen zijn we ook maar naar het klassieke park gegaan om foto’s te hebben waarin een groen decor de grijze lucht wat opsmukte. Maar toen leek die vijver minder vogelbevolkt.

  2. het lijkt wel een beetje op de vijver aan het voetbalstadion bij ons hier!
    Ik vind het ook wel vreemd dat die 3 kleintjes daar moederziel alleen bleven, wie weet was er iets gebeurd met de moeder…

Geef een reactie

