Reisverslag Portugal : Porto   3 comments

De heenreis is vrij vlot verlopen. Eventjes dachten we dat onze geplande tussenstops helemaal in het water liepen, door – laat het ons zo stellen – een probleempje met de GPS. Na 140 km omweg dan toch een leuke camping gevonden zo’n 150 km voor Bordeau. ’s Avonds een restauranje meegepikt en de volgende ochtend om 7:30h terug vertrokken. De tweede tussenstop was in Spanje, in Cubillas, waar we ook verleden jaar overnacht hebben. Het voordeel van deze camping is dat je er ’s avonds ook nog iets kan eten en dat hij vlak naast de autoweg ligt.

Toen we ’s anderendaags de Portugese grens naderden, werd de problematiek van de ieder jaar wederkerende bosbranden, meteen duidelijk. Langs de rand van de weg zagen we percelen grond die volledig verbrand waren en nog nasmeulden. We hoopten dat de streek waar wij heen gingen niet teveel getroffen zou zijn.

Eens aan de Portugese grens moest er weer tol betaald worden. De “estrangeiros” werden omgeleid naar een voor hun apart rijvak. De reden hiervan is dat de inning van een deel van de Portugese autowegen electronisch gebeurt. Onmiddelijk kwam een vriendelijke bediende ons tegemoet om ons het systeem uit te leggen. Grosso modo komt het hierop neer dat je nummerplaat geregistreerd wordt door cameras wanneer je je op een tolweg begeeft en dan de link legt met je kredietkaart. Nu is het zo dat wij in Portugal met een Landrover Discovery en een caravan als klasse 3 (vrachtwagen) beschouwd worden en we hebben er niet onmiddelijk bij stilgestaan, maar nu vragen wij ons toch af of als wij zonder de caravan de autowegen nemen ook als klasse 3 gaan belast worden. Of kan het toch ook nog manueel ?

Rond 14:00h plaatselijke tijd kwamen we aan in Vila Chã tegen Porto. Ik kreeg al een ergelijk gevoel toen de man die ons onze plaats aanwees, begon af te meten waar de caravan juist moest komen. Op 1 m van de scheiding etc….. De plaatsen waren ongeloofelijk klein; we konden zelfs onze voortent niet zetten (niet dat we dat van plan waren, maar om je een idee te geven). 80% was residentieel en alle anderen werden in een hoekje samengeperst. Verder was de camping zelf heel goed in orde: goed sanitair, een mini-mercado waar je behalve vers vlees en vis alles kon vinden, een bar en snack-bar, een ontmoetigsplaats voor jongeren met biljarttafel, TV, …. Het personeel was ook heel vriendelijk. Toen de winkelier had gehoord dat we via de metrolijn naar Porto wilden, heeft hij zonder dat we hem iets gevraagd hadden, geduldig de hele procedure uitgelegd. Dit is nu zo typisch aan de Portugesen, hun onbegrenzde behulpzaamheid. Toen we aan het metrostation aankwamen werd dat nog eens duidelijk. We hadden de tijd nog niet gehad om de instructies te lezen, toen een bediende ons al ter hulp kwam: “Posso ajudar ?” en ons vervolgens van A tot Z assisteerde tot onze tickets uit het apparaat gleden.

We hadden Porto een paar jaar geleden al eens bezocht en eigenlijk was ons dat toen een beetje tegengevallen. We dachten dat we misschien iets over het hoofd gezien hadden. Maar ook deze keer kon de stad ons niet echt bekoren. De straten zijn vuil en de gebouwen en huizen niet onderhouden. Ook de kerken die her en der te vinden zijn komen niet echt tot hun recht. De stad straalt een zekere armoede uit. Veel handelszaken staan te koop of te huur. Ee kompleet “centro commercial” stond leeg. Natuurlijk zijn er ook wel een paar mooie hoekjes. Zo is het echt de moeite waard om het station eens binnen te lopen en de straatjes aan de oever van de Douro zijn ook gezellig. Het “Paços do Concelho is ook een mooi gebouw dat door het grote plein ervoor mooi tot zijn recht komt.

Porto – Paços do Concelho

Porto Estação

Deze keer hebben we het ‘”Museu as Alfândegas” (Alfândega : een woord dat ik op mijn examen fout had – alle klinkers en medeklinkers door elkaar gehaald, maar nu weet ik het wel 🙂 ) en “Museu de Transportes e Comunicações” bezocht. Dat was impressionant. Je kon er de plaatsen waar de goederen die vroeger gelost werden bezoeken, alsook de kantoorruimten. Een deel van het gebouw wordt trouwens nog steeds gebruikt.
Ook de historiek van de wagen en het autoverkeer werd in kaart gebracht en malief kon zijn ogen de kost geven aan alle oude modellen die je er kon vinden.

Porto – museu de Transportes e comunicação

Na ons bezoek aan Porto besloten we om zo snel mogelijk verder te trekken. Als je overburen constant op je zitten te kijken en de Nederlanders, waardoor je verder omringd bent beslissen om om half twaalf’s nachts voor je deur met luide stem weet ik veel wat te bespreken, dan hou je het wel voor bekeken. Verder en beter dachtten we , en toen vertrokken we verder zuidwaarts richting Figueira de Foz, met de hoop dat de camping die ik daar geselectioneerd had beter zou zijn.

PS . Wegens trage internet verbinding is het momenteel niet mogelijk fotos op te laden. Eens dit euvel verholpen is volgt er zeker een fotosessie. Ik dank u alvast voor uw geduld.

Posted 15 september 2012 by planet of tine in Dagboek, Reizen

Tagged with , , , , ,

3 responses to “Reisverslag Portugal : Porto

Subscribe to comments with RSS.

1. Op vakantie naar Portugal. Leuk verslag, je beschrijving maakt dat ik het gewoon voor me zie.

2. Vencimont (waar je op logeren kwam) werd halverwege de jaren zeventig tijdens de zomervakanties haast een Hollands eiland en er was van luidruchtigheid geen sprake. Je hebt pech gehad. En ja verveloze volkomen vervallen steden en dorpjes heb ik in mijn koortijd in het zuiden van ons land ook bezocht, het is een troosteloos en deprimerend zicht. Het straalt zo uit dat iedereen bij de trieste pakken blijft zitten. Hopenlijk geniet je vanaf nu maximaler van je reis.

3. lijkt me een heel avontuur, Tine!
    Ik ben al benieuwd naar je foto’s… 😉