Reisverslag Portugal: Figueira da Foz   3 comments

De daguitstap naar Figueira da Foz was een eerder zanderige en natte bedoening. Nite dat we aan het strand zijn gaan liggen of dat we regen gehad hebben. Neen, het was een prachtige zomerdag.
Eerst dachten we Figueira da Foz niet te bezoeken, maar uiteindelijk dachten we: waarom niet ?
We kwamen rond 13:00h toe – we hadden nog geluncht op de camping. De “Posto de turismo” was nog gesloten. Op ons eentje gingen we dus op verkenning en kwamen alvast een paar mooie “edifícios” tegen. Een mooi kerkje, een prachtig gebouw van de brandweer, dat nadien bleek, zelfs niet als bezienswaardigheid werd vermeld in de toeristische brochure, maar die het voor mij zeker wel één was.

Figueira da Foz – Os bombeiros

Figueira da Foz

Een kleine vuurtoren aan het einde van een pier, was ook mijn aandacht niet ontgaan. Die wou ik van dichtbij zien. Zo gezegd zo gedaan. De pier was niet heel breed en de oceaan was vrij wild. De golven klotsten tegen de rotsen die de pier beschermden. Er stond ook vrij veel wind. Het zand waaide van de ene kant van de pier naar de andere kant. Het was alsof er naalden in mijn benen gestoken werden. Dat noemen ze dan een “hard-peeling” of zoiets. Ook kregen we een mini-douche over ons heen. Nog ettelijke uren daarna proefde ik de zoutsmaak op mijn lippen.

O Farol de Figueiro da Foz

De atlantische oceaan in Figueira da Foz

Toen de “Posto de turismo” – hoe zeg je dat nu eigenlijk in het Nederlands ? – open was en wat meer info hadden, besloten we door te rijden naar Serra de Boa Viagem. Karakteristiek hier aan de kust is dat de streek bij de zee eigenlijk heel heuvelachtig is en niet zo uitgestrekt plat als in België. Éen straatje naar rechts, weg van de kust en we begonnen te klimmen. De Serra de Boa Viagem is één groot bosgebied met tal van pick-nick plaatsen. Boven heb je een prachtig uitzicht over de Atlantische Oceaan.

Vandaar uit zijn we doorgereden naar de Praia de Quiaios – een uitgestrekt zandstrand. Hier zijn we ons bewust geworden van de kracht van de zee. Ik had al in Vila Chã een foto willen nemen van mijn voeten in het water, maar dit was grandioos mislukt omdat ik toen het fototoestel niet mee had en op het scherm van mijn GSM echt niets kon zien. De foto’s die ik toen met mij GSM heb genomen zijn dus grandioos mislukt. Of er stonden vingers voor de lens of er ontbraken tenen … Dus nu was het “het” moment. We liepen op het strand tot aan de rand waar de golven het strand oprolden. De zee stond redelijk woest, de golven waren hoog en kwamen met hoge snelheid aangerold. Een prachtig spektakel. En toen kwam er een golf. Ik stond klaar, gewapend met mijn fototoestel, toen, de golf kwam … en kwam en kwam en bleef komen. Eerste reflex was handen naar boven, maar toen ook de korte broek door de golven werd doorweekt, was rechtsomkeer maken nog het enige wat door mijn hoofd ging. Ondertussen trokken de golven zich terug met zo’n kracht dat ik even dacht dat ik meegesleurd zou worden, terwijl het water amper aan mijn kuiten kwam. Onze korte broeken waren kloddernat.

Praia de Quiaios

Praia de Quiaios

Dan zat er niets anders op dan een strandwandeling te maken totdat we een beetje opgedroogd waren. Ik wou nog steeds die foto, maar de schrik zat er nu wel in. Na veel ge-observeer van elke golf en een rustiger plekje is het dan toch gelukt.

De Atlantische oceaan is wel heel grillig.
Toen we opgedroogd waren zijn we teruggereden naar naar Figueira da Foz via Buarcos., een sympathiek dorpje vlak bij Figueira.

Posted 6 oktober 2012 by planet of tine in Dagboek, Reizen

Tagged with , , , ,

3 responses to “Reisverslag Portugal: Figueira da Foz

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leuk verslag en wat een prachtige foto’s 🙂

  2. Super daar zeg!

  3. Posto de turismo is gewoon dienst voor toerisme, Tine
    Weer een mooi verslagje, gekruid met prachtige foto’s
    Die heuvelachtige kust maakt het ook zo aantrekkelijk vind ik. Dan denk ik terug aan vakanties in Mallorca (waarvan de westkust indrukwekkend mooi is) en Ibiza.

    Groetjes!

Geef een reactie

