Reisverslag Portugal: De terugkeer   8 comments

Eerste werk ’s ochtends van manlief was de receptie gaan melden dat de elektriciteit was uitgevallen. Gelukkig werd het ook ditmaal snel verholpen. Na een goede kop koffie was het inpakken geblazen. Oorspronkelijk dachten we nog op de terugweg een extra nacht in Frankrijk te blijven – zie het als een rustdag – maar gezien het niet al te beste weer en de nogal frisse temperaturen, hebben we uiteindelijk besloten om de extra nacht nog in Portugal door te brengen en dan wel in “Camping Alentejo”, de camping waar we verleden jaar ons hele verlof hebben doorgebracht. We hadden het er zo naar ons zin, dat we er toen letterlijk zijn blijven plakken. We wisten ook meteen waar we dan gingen avondeten: “Restaurant A Convenção” in Évoramonte, ons stamrestaurant van verleden jaar.

O Castelo de Évoramonte

Évoramonte

Hoewel we goed georganiseerd waren vlotte het inpakken niet zo. Misschien wel omdat het begon door te dringen dat het verlof op zijn einde liep. Het was een rit van een kleine 3 uur. Geleidelijk zag je het landschap veranderen : van de dichtbevolkte vlakten naar de heuvels met de kurkeiken en olijfbomen, koeien en schapen op uitgestrekte weiden en elk dorp gebouwd op een heuvel met op de top een kasteel of wat ervan overblijft. Het landschap waarop ik verleden jaar verliefd op geworden ben.

Alentejo

Siebo, de baas van de camping, herkende ons meteen toen we aankwamen. ’s Middags zijn we naar de “Pingo Doce” gereden om eten en drinken op te slaan voor de terugreis : 3 lange dagen.

Het had de hele nacht geregend. Gelukkig hadden we niets buiten laten staan. We zijn opgestaan, hebben ons aangekleed en een half uur later waren we vertrokken. We hebben de hele ochtend in de regen gereden. Rond 17:00u zijn we dan in Spanje gestopt om te overnachten in “Camping Fuentes Blancas” in Burgos. Na een verfrissende douche bij 15°C hebben we nog even een wandeling gemaakt om de beentjes na een dag in de wagen zitten wat beweging te gunnen. Bij de ingang van de camping stootten we op een nest kittens.

Me en de kittens

’s Avonds hebben we in het restaurant van de camping gegeten. Het eten in de Spaanse campings is wel niet veel waard. In’t vervolg gaan we denk ik ons eigen potje voorzien.

Het had weer de hele nacht geregend en bij 13°C zijn we vertrokken richting Frankrijk. Ik begon nu toch heel hard te verlangen naar mijn huisje met zijn centrale verwarming.
In Frankrijk was het, raar maar waar, warmer en zonniger. We zijn gestopt in de camping “Le Future” tegen Poitiers. Elk jaar zeggen we weer: “Spijtig dat we geen dag langer kunnen stoppen, om de “Futuroscope” te bezoeken.” Ons laatste bezoek moet van zo’n 12-14 jaar geleden dateren en ik zou het wel graag nog eens overdoen. Maar er is nog zoveel dat ik nog zou willen zien of herzien, dat ik waarschijnlijk met één mensenleven niet zal toekomen. ’s Avonds hebben we zelf een potje gekookt, nog wat gelezen en vroeg gaan slapen.

Voor de verandering een droge nacht gehad. We waren wakker geworden rond 8:00h. Vandaag zouden de laatste 650 km afgelegd worden. Rond 18:00h waren we thuis en een uur later was de caravan uitgeladen en zat mijn wasmachine vol. Het dagdagelijkse leven was weer begonnen.

After-holiday stress

8 responses to “Reisverslag Portugal: De terugkeer

Subscribe to comments with RSS.

1. Welkom thuis (was je al…maar toch… 😉 )

2. Welkom thuis. Leuk verslag met foto’s!

3. Zoals aan alle dingen, kwam ook aan deze fijne vakantie dus weer een eind. En dan ben je toch altijd weer blij dat je terug in je eigen huisje bent, nietwaar? Spot zal ook wel blij zijn dat de baasjes er weer zijn.

4. ik heb genoten van je verslagjes van jullie Portugalreis, Tine. Gestoffeerd met heel wat foto’s en vlot leesbare uitleg. Ik zou er warempel zelf al naartoe willen… 😉