Wij (be)sparen   11 comments

Zoals ik eerder in dit bericht vermeld heb, hadden wij ons ingeschreven voor “samen stroom kopen”. De leverancier die voor de combinatie gas/elektriciteit de gunstigste voorwaarden bood was “Essent”. Na een snelle berekening bleek deze offerte zoals trouwens verwacht in ons voordeel te spelen.

Verleden week kregen we dan onze eerste maandelijkse factuur. Die ligt 48 euro lager dan vorige, wat een winst van 576 euro per jaar betekend. Daarenboven krijgen we nog eens een goeie 500 euro terug van onze vorige provider (Electrabel) .  Ons verbruik is sinds 2009 gestaag verminderd zowel voor gas als elektriciteit en die trend zet zich nog door, niettegenstaande manlief sinds een dik jaar nu niet meer werkt en het huis de hele dag moet verwarmd worden.

Hoe we dat doen:

  • De kinderen buiten zetten (grapje … maar het helpt wel 🙂 – je hebt geen idee wat een energievreters dat zijn: laptop, tv, telefoon,…
  • Spaarlampen gebruiken
  • Droogkast en diepvrieskast afschaffen
  • De kamertemperatuur met een graadje verminderen (dat brengt dan wel een extra kost aan dekentjes en flanellen pyjama’s  met zich mee)
  • Elektrische toestellen niet onnodig laten aanstaan. De radio blijft wel spelen voor Spot als hij alleen thuis is en er blijft ook altijd licht branden ’s avonds als we niet thuis zijn, om inbrekers weg te houden. Na 2 inbraken …
  • De verwarmingsketel vervangen
  • Nieuwe dakisolatie aanbrengen
  • De wasmachine die stuk was werd door een A+++ vervangen.

Wat nog verbeterd kan worden:

  • Isolatie op de buitenmuur aanbrengen. Dit staat nog op het lijstje maar is momenteel nog niet ingepland.

Nu is het vooral nog hopen op een “warme” winter.

Gaan jullie bewust met energie om ? En wat doen jullie dan zoal om te bezuinigen op energie ?

11 responses to “Wij (be)sparen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eigenlijk weinig. Maar je zet me wel aan het denken. Bedankt voor de tips!

  2. het zijn soms kleine ingrepen die grote gevolgen kunnen hebben in het verbruik. Zo laat vrouwlief hier vaak het licht aan in de woonkamer als we in de keuken aan het eten zijn, en ik dring er dan op aan om het licht daar uit te doen. M’n nieuwe laptopje heeft nu weer een goeie batterij, en dat zal ook wat schelen in het verbruik. M’n ouwe was constant met het net verbonden omdat de batterij stuk was. En ik douche me nu altijd ipv een bad, wat heel wat waterbesparend werkt. Nu nog vrouwlief overtuigen… 😉

  3. Eerlijk gezegd doe ik er tot mijn schade weinig aan. De verwarming lager zetten gaat hier in het flatgebouw niet, Je zet af of aan en de temperatuur wordt voor jou bepaald. Overigens scheelt het geen cent in je kostenfactuur als je beslist om te bevriezen want de verwarmingsrekening wordt gewoon over de gemene delen verspreid…. Maar ik had ooit een collega die beweerde dat ALLES met de magnotron koken heel wat energie uitspaart en best lekker eten is. Met dat laatste kan ik alvast niet mee akkoord gaan, behalve vis kan je er niks lekker in garen.

    • Bestaat dat dan nog: appartementen met een gemeenschappelijke teller ? En niet zelf te regelen verwarming ? Ik dacht dat al lang voorbijgestreefd was.
      Koken in de magnetron is ook niet aan mij besteed. Behalve voor ontdooien en opwarmen wordt hij bij ons niet gebruikt.

  4. Heej…… een nieuw uiterlijk voor je blog. I like it. 🙂 Wat dat besparen betreft:

    – Ik heb de kinderen helemaal de deur uitgezet. 😉 ;
    – gebruik spaarlampen;
    – heb geen droogkast maar kan de diepvrieskast niet afschaffen, ook vanwege het KVV voor Diesel en afwisselend 1 of meer
    eenden, konijnen en/of duiven voor apporteertraining;
    – kan de kamertemperatuur niet verder verminderen anders moet ik binnen een winterjas aan. Draag nu bij kou truien en vesten
    – heb geen radio aan voor Diesel als hij alleen thuis is en hij houdt would-be inbrekers wel buiten de deur. Heb wel een
    “floep-lamp” buiten.
    – heb een 40 – 70% water besparende nieuwe douchekop aangeschaft ook al zit ik in een huurwoning
    – heb een zwaar fluwelen gordijn voor de binnendeur naar de berging en voor de voordeur
    om maar eens een paar dingen te noemen. 😉

    • Dank je ! Gelukkig vind je hem mooi. Ik heb me namelijk laten inspireren door jouw blog. Ik hoop dat je het niet erg vindt.
      Onze hond is een onvoorwaardelijke mensenvriend. Hij mocht best wat meer waakhond zijn.
      Jij doet ook goed je best om energie te sparen, lees ik. Die gordijnen zijn ook een heel goede tip.

  5. Elektriciteit en gas zijn idd grote kosten en gaan op termijn ook een probleem worden op globaal vlak! Goed om erbij stil te staan. Ik heb een grondige hekel aan spaarlampen, toch die van denikeja die echt niet genoeg licht geven, zelfs als ze op volle sterkte staan, wat voor bv de strijk toch echt wel nodig is. Maar mijn hele flat is voorzien van spaarlampen, dus dat puntje kan ik al afchecken 😉 Isolatie is een dikke vette NUL voor onze huisbaas (we huren slechts en kunnen dit dus niet zelf aanpassen) want de ramen (over de ganse oostmuur van plafond tot vloer) zijn enkel glas en de chauffagebuizen zijn niet geïsoleerd met als gevolg dat de chauffage zelf niet veel warmte afgeven en wat er aan warmte wordt afgegeven, is meteen weer weg door het glas… Gelukkig is het grote voordeel aan een flat dat het langs op 1 na alle kanten geïsoleerd is door andere appartementen dus in de winter behelpen we ons ook met warme kleren en dekentjes binnen! Zonder diepvries zou ik niet kunnen leven, ik kan niet 3x per week naar de winkel voor vlees e.d., plus koken door de week is ook moeilijk, dan is het makkelijk als je porties in de diepvries kan bewaren. Tv niet op stand by zetten, laptop uittrekken als hij uitstaat, die kleine dingetjes helpen ook. Lichten altijd uitdoen, deuren toedoen om de warmte binnen te houden, kaarsjes ipv lampen aandoen, zo weinig mogelijk de auto gebruiken, …

  6. 2 inbraken? Heftig! Om energie te besparen gebruiken we vooral spaarlampen en trekken we een trui aan als het kouder wordt.

  7. Goede tips!

    iliveformydreams

Geef een reactie

