Nestje koolmezen   2 comments

Verleden jaar hebben een vogelkast op de kop getikt ergens op één of andere open-tuin dag, met de hoop er een paar koolmezen plezier mee te doen.Ik had een paar weken geleden al gezien hoe er een koolmeesje in en weer uitvloog, maar stond er verder niet bij stil. Tot verleden weekend dan, toen ik aangenaam verrast werd door al dat gekwetter dat uit dat vogelkastje kwam. Het leuke is ook dat de vogelkast zo geplaatst werd dat ze vanuit onze woonkamer zichtbaar is.  Het was prachtig om te zien hoe ma en pa koolmees constant op en aanvlogen om de kleintjes te voederen.

 

Deze ochtend vond ik onder het vogelkastje een koolmees jong. Het was al vrij groot, maar de vacht was nog donzig. Toen ik naderde sloeg het zijn vleugeltjes uit, maar kwam niet verder dan 10 cm van de grond. Ik hoop dat het geen vogel voor de kat wordt zoals ze dat zeggen.

 

Net het nest verlaten

Koolmeesje

 

Ondertussen gaat het voederen van de anderen die nog in het nest zitten van ’s morgens vroeg tot ’s avonds ijverig door. Ik ben echt benieuwd wanneer de anderen gaan uitvliegen. Gezien de grootte van het koolmeesje dat ik deze ochtend gevonden heb, gaat het zeker niet lang meer duren voordat ze allemaal hun vleugels uitslaan.

Geplaatst29 april 2014 doorplanet of tine inDieren

Getagged met , ,

2 Reacties op “Nestje koolmezen

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Tine, wat fijn om weer eens iets van je te lezen. Dat was wel erg lang geleden. Hopelijk had je gewoon een tijd geen zin en/of was je te druk met andere dingen en was er niets akeligs aan de hand. Hoe is het met Spot?
    Leuk is dat hè, om die koolmeesjes zo bezig te zien. Ik kan daar ook altijd erg van genieten.

  2. Bea, leuk dat je langskomt. Ja, het is veel te lang geleden. Ik heb een heel druk jaar achter de rug, professioneel vooral waardoor de tijd, de zin en de inspiratie zoek waren. Er is zeker niets akeligs gebeurd, integendeel, ik ben eind verleden jaar grootmoeder geworden en heb daardoor ook extra tijd met mijn dochter en later met de kleine Bryan doorgebracht. Spot wordt 12 in juni en behalve de artrose die erger wordt toch nog heel actief en alert. Er komen zeker terug regelmatiger berichtjes. Ik hoop dat het je ook goed gaat.

Plaats een reactie